התפתחות המזרונים

חלומות מיטות ומזרנים / התפתחות המזרונים

מזרן אורטופדיכיום ישנו קונצנזוס באשר לקביעה כי שינה איכותית קריטית לבריאות שלנו, להתפתחות שלנו ולתפקוד היום יומי שלנו. ישנם פרמטרים שונים אשר יכולים להשפיע על איכות השינה שלנו, ביניהם ביניהם שעות השינה, שינה ביום או בלילה, וכמובן איכות המיטה והמזרן עליהם אנו ישנים. מזרון איכותי יכול להוות את ההבדל בין שינה טרופה לשינה טובה.

כיום אנו לוקחים כמובן מאליו את המזרן המשרת אותנו באופן יומיומי. מזרנים, משטחים המגיע בדרגות קושי שונות, משמשים אותנו לשינה או מנוחה כשלרוב הם מונחים על בסיס מיטה נוקשה. כמו כן, בהקשר של הבית מזרונים משמשים אותנו לריפוד משטחים קשים לנוחות הישיבה עליהם.

מזרנים למעשה הומצאו והיו בשימוש החל מהתקופה הנאוליתית, תקופת האבן החדשה, אשר החלה בסביבות 10,200 לפני הספירה. בתקופה זו החלו להשתמש במשטחים שהורמו מעל פני הקרקע, והמזרונים הראשונים היו ככל הנראה מורכבים מערימות של עלים, דשא או קש, ועליהן הונחו עורות של בעלי חיים. ישנן עדויות מן המאה ה-4 לפני הספירה למיטות בפרס אשר היו עשויות מעורות עזים והיו מלאות במים, בעוד שבמצרים ישנו על ענפי דקל.

גרסאות של מזרנים מוקדמים הכילו מגוון של חומרים טבעיים, כגון קש, נוצות או שיער סוס. מרומא העתיקה יש עדות למזרנים אשר שימשו 200 שנים לפנה”ס והיו מורכבים משקיות בד ממולאות קני סוף, חציר, או צמר, בעוד מצרים עשירים השתמשו במלית נוצות.

במהלך מסעות הצלב, האירופאים אימצו את הנוהג הערבי לישון על כריות על הרצפה, ונראה שמקור המילה מזרן באנגלית – mattress – הינו במילה בערבית שנהגית באופן דומה ושימשה לתיאור מקום עליו מניחים דברים.

בתקופת הרנסנס (המאה ה-15), מילוי המזרנים היה באמצעות קליפות אפונה, קש, או לפעמים נוצות, והם היו מכוסים קטיפה. השימוש בכותנה או צמר במזרנים החל בתחילת המאה ה -18, וישנה עדות לכיסוי המזרן בפשתן או כותנה איכותית החל מאמצע המאה ה-18.

במאה ה-19 החל השימוש בקפיצים לחלוקת משקל הגוף על המזרן. בשנת 1900, הוצג לראשונה מזרן קפיצים בו כל סליל קפיצים היה עטוף בכיס נפרד, על ידי ג’יימס מרשל, מהנדס אנגלי.
במהלך המאה ה-20 פיתוחים רבים נערכו וטכנולוגיות חדשות הוטמעו במזרנים. השימוש בקצף ובחומרי מילוי מלאכותיים הפכו נפוצים ביותר. בין החידושים היו גם מזרני אוויר ומיטות מים.
 
במחצית הראשונה של המאה העשרים, מזרן טיפוסי אשר נמכר בצפון אמריקה היה מרוכב מליבה עשויה קפיצים עם ריפוד של צמר גפן חומר מילוי סינטטי. כיום מזרונים מכילים ליבה עשויה קפיצים או חומרים כגון לטקס, ויסקו או קצף פוליאוריטן גמיש אחר. במזרוני קפיצים את הליבה מצפות שכבות אשר מבודדות את הסלילים של הקפיצים ומונעות ‘קריסה’ של שכבות הריפוד העליונות עליהן שוכב האדם לתוך שכבת הקפיצים.

כיום לרשות הצרכן מגוון רחב של דגמי מזרנים אורטופדיים, אשר מיוצרים במטרה להעניק לגוף תמיכה מיטבית. מזרונים אלו, הנבדלים באופן בו הם בנויים, הטכנולוגיות המוטמעות בהם, חומרים הגלם שלהם, מידותיהם ועוד. לא ניתן לדבר באופן גורף על סוג מזרן אורטופדי אחד המתאים לכל אדם. לכן, מומלץ להתייעץ עם נציגי המכירות לפני רכישת מזרן וכך להבטיח כי תיהנו משינה איכותית אשר תתרום לשמירה על בריאותכם ולתחושת עירנות ואנרגיה לאורך היום.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אתכם:


מזרן אורטופדי

מזרן ללא קפיצים

מזרונים אורטופדיים עם שכבת פילוטופ

× איך אנחנו יכולים לעזור?