גדילה בזמן שינה

חלומות מיטות ומזרנים / גדילה בזמן שינה
ילד גדל על מיטה איכותית

האם אנו באמת גדלים בזמן השינה?

כל הורה יודע, שאסור להפריע לתינוק ולילד בזמן השינה. הטענה שאנו גדלים במהלך השינה הוכחה באינספור מחקרים, והיא נתמכת בממצאים מדעיים ופיזיולוגיים. המחקר אודות הגדילה במהלך השינה עדיין ממשיך, אך בידי המדענים כבר יש די ראיות, שמוכיחות ששנת הלילה חיונית לגדילה.

קפיצות גדילה בקרב פעוטות וילדים בגיל הרך

הורים לפעוטות מכירים היטב את קפיצות הגדילה שמתרחשות אצל תינוקות. במשך מספר ימים התינוק דורש יותר מזון, ישן יותר ונראה פחות רגוע, בעיקר בשעות הלילה. הסיבה לכך ברורה היום, שכן מחקרים מצאו שקפיצות גדילה אכן מתרחשות במהלך השינה, והן אף עשויות להתרחש בין לילה. פעוטות עשויים ליגבוה עד כ- 3 ס”מ בלילה אחד, מה שמאלץ אותם ללמוד בכל פעם מחדש כיצד לתפעל את גופם ולנוע במרחב.

גדילה בקרב ילדים ומתבגרים

GH (Growth Hormone), המכונה גם סומטוטרופין, מופרש במהלך השינה מבלוטת יותרת המוח, ותפקידו לווסת ייצור חלבונים ולהמריץ את בניית העצמות בקרב ילדים ומתבגרים. אף על פי שההורמון מופרש לאורך כל החיים, החל מגיל 21, הכמות המופרשת ממנו יורדת מידי עשור בכ- 14%.

פרט לכך, ההורמון תורם למטבוליזם של השריר, עודד התפתחות מינית, מעלה את התפוקה של הלב והכליות, מאיץ ריפוי פצעים, מחזק את פעילות המערכת החיסונית ועוד, והשפעתו נקשרת באופן עקיף גם לשחרור מעוררי גדילה נוספים.

מכיוון שההורמון מופרש רק בעת השינה ובחשכה, השמירה על היגיינת שינה ושיגרת שינה מסודרת הנה קריטית עבור ילדים ומתבגרים, שכן מחסור בהורמון הגדילה עלול לגרום לעצירת הגדילה. לעומת זאת, הפרשת יתר של ההורמון עלולה לגרום לאקרומגליה (גבהות קומה חריגה), ויש לבדוק את הסיבות לכך. לא נמצא קשר בין עודף שינה לתופעה זו.

למה אנו גבוהים יותר בשעת היקיצה?

במהלך הלילה אנו שוכבים במצב מאוזן, מה שמאפשר לדיסקים שבחוליות הגב להתרווח, לנוח ולהשתקם. בשעה זו הם למעשה חוזרים למצבם המקורי, כפי שהיה אמור להיות לו היינו הולכים על 4. במהלך שעות היממה אנו מושפעים מכוח הכבידה, והעמידה על 2 הרגליים גורמת לדיסקים להידחס ואט אט להיצמד זה לזה , מה שגורם לנו לאבד כ- 1% מגובהנו.

נתון זה מעניק הסבר לכך שבגלל היעדר כוח הכבידה בחלל, אסטרונאוטים עשויים לגבוה בעד 5 ס”מ בעת שהותם בחלל.

הפרעות שינה ופגיעה בגדילה

הפרעות שינה עלולות לפגוע בתהליכי הגדילה. כך לדוגמה, קושי להירדם, הקרוי אינסומניה, עלול לפגוע בהפרשת הורמון הגדילה, שמופרש בעיקר בחלקו הראשון של הלילה.

גם הפרעת דום נשימה בשינה, שמתרחשת במהלך הלילה, מונעת הירדמות וצלילה לתוך שינה עמוקה, מה שעלול לפגוע בהשלמת מחזורי השינה ובהפרשת הורמונים חיוניים, ביניהם הורמון הגדילה.

פרט לטיפול בהפרעת השינה ובסיבות לה, כל מומחה שינה ימליץ על שמירה על היגיינת שינה על מנת להבטיח את תנאי השינה הטובים ביותר, עבור ילדים ומבוגרים כאחד.

חלק מהמלצות כוללות גם הפחתה של שעות מסך, הימנעות מאכילה של מזון כבד או שומני בסמוך לשעת השינה והקפדה על שינה במיטה איכותית ומזרן אורתופדי, שיבטיחו שינה איכותית יותר.

על הקשר שבין שינה ותזונה

שינה ותזונה הם חלק מאבני הבסיס לגדילה והתפתחות תקינים, ובהעדר שינה מספקת עלולות להופיע גם הפרעות אכילה שנעות מחוסר תיאבון ועד לאכילת יתר, שמובילה להשמנה.

זה המקום לציין שרבים נוטים ליפול לאכילה לילית, מה שפוגע באיכות השינה ויוצר מעגל רשע של הפרעות שינה ואכילה.

 

לסיכום

תמיד אמרו לנו שאנו צריכים לאכול כדי לגדול, אבל מעתה נדגיש שגם שינה איכותית חשובה לא פחות. שמירה על שינה מספקת ואיכותית חיונית לגדילה, צמיחה והתפתחות, במיוחד בקרב ילדים ומתבגרים. יחד עם זאת, היא חשובה גם עבור האוכלוסייה המבוגרת על מנת לתפקד ביעילות ולשמור על בריאות תקינה.

0
× איך אנחנו יכולים לעזור?