האם יש קשר בין שינה טובה להתפתחות הילד או הנער?

חלומות מיטות ומזרנים / האם יש קשר בין שינה טובה להתפתחות הילד או הנער?
מיטה איכותית להתפתחות הילד והנער

nhyv  מומחים מאיגוד השינה הלאומי של ארה”ב ממליצים לילדי גן בני 3-5 על בין 10 ל – 13 שעות שינה, לילדי בית ספר יסודי בגילאים 6-13 שנים על 9 עד 11 שעות שינה ואילו לבני נוער בגילאי 14-17 ההמלצה היא על בין 8 ל – 10 שעות שינה.

מחקרים מוכיחים כי מספר שעות מופחת ממספר השעות שמומלץ על ידי האיגוד האמריקני עלול לגרום בקרב ילדים ובני נוער לבעיות התנהגות, ביניהן הפרעות קשב וריכוז, קשיי למידה, פגיעה בזיכרון, עייפות, כאבי ראש, חוסר אנרגיה, חוסר שקט, מערכת חיסון ירודה ועוד. כמו כן, שינה לא מספקת או לא איכותית מעלה את הסיכון לתאונות, פציעות, יתר לחץ דם, השמנת יתר, סכרת, חוסר מוטיבציה ואף דיכאון.

 

פגיעה בפוטנציאל הגדילה

במהלך שנת הלילה מופרש בגופם של ילדים ונוער הורמון הגדילה (GH – Growth Hormone), ונראה שמחסור בשעות שינה או שינה לא מספקת פוגעת בפוטנציאל הצמיחה של הילדים.

במהלך השינה מתחזקת גם המערכת החיסונית, מתרחש חידוש תאים והגוף עובר תהליכים חשובים שמסייעים לו לתפקד ביעילות.

לא מעט ילדים סובלים מחוסר שעות שינה או שינה לא איכותית ונמצאים בסיכון לתאונות ומחלות שונות הן בטווח המידי והן בטווח הארוך.

כמו כן, מיעוט בשעות שינה משפיע על הערנות במהלך שעות היום ועל התפקוד הקוגניטיבי בצורה ניכרת. בין השאר נמצא ששינה לא מספקת קשורה לירידה בפעילות המוח ובתפקודו, שכל כך חשובה בגילאים הצעירים בפרט.

 

כיצד ניצור חווית שינה טובה לילדינו?

במידה רבה האחריות היא בידי ההורים, שיכולים לסייע לילדיהם ליהנות מחוויית שינה איכותית ומכל יתרונותיה במגוון דרכים:

– קביעת סדר יום קבוע ובו שעות קימה ושינה קבועות

– הנחלת הרגלים כמו טקס שינה, קריאת סיפור או שיר ערש לפני השינה

– שילוב פעילות גופנית בסדר היום של הילדים, לא בסמוך לשינה

– הימנעות ממזונות מכבידים שדורשים עיכול ממושך, מזונות מטוגנים או מתובלים מידי ומזונות עתירי סוכר לפני השינה. כמו כן מומלץ להימנע ממאכלים שמכילים קפאין כמו קקאו ושוקולד.

– כיבוי מסכים כשעה וחצי לפני זמן השינה

– יצירת סביבת שינה סטרילית, מסודרת, נקייה מרעשים וטמפרטורת חדר חמימה ונעימה. מתברר כי פעמים רבות הסיבות לבעיות השינה של ילדים הן תנאים פיזיים לא נאותים, כגון חדר מבולגן, מיטה ישנה וקטנה, מזרון לא איכותי וכדו’. איכות המזרון משפיעה על חווית השינה, החל מנוחות ועד לתמיכה טובה בעמוד השדרה בזמן השינה. שינה לאורך זמן על מזרון לא איכותי, יוצרת תופעות לוואי של שינה לקויה, כאבי שרירים, כאבי גב וצוואר ועוד.

– התאמת מזרון אורתופדי לגיל הילד והתקנת בסיס מיטה איכותי. בדרך כלל 2 צידיו של המזרון האורתופדי שונים זה מזה. הצד הרך מתאים לגילאים קטנים יותר, ולקראת גיל ההתבגרות מומלץ להפוך את המזרון ולשכב על צדו הקשה יותר.

 

לסיכום:

מיטה איכותית עם מזרון מתאים היא תנאי בסיסי לשינה רגועה ואיכותית, אך לא די בכך. בדומה להנחלת הרגלי תזונה מסודרים, שמיטיבים עם בריאות ילדינו, גם הרגלי השינה הם חלק משמעותי באורחות החיים שיבטיחו את כושרם, בריאותם והצלחתם בטווח הקצר והארוך.

× איך אנחנו יכולים לעזור?