האם צפייה בטלוויזיה עוזרת לנו להירדם?

חלומות מיטות ומזרנים / האם צפייה בטלוויזיה עוזרת לנו להירדם?

שינה טובה היא אחד הדברים החשובים ביותר שתוכלו לעשות לבריאותכם ולשם כך נחוצה שמירה על היגיינת שינה, הכוללת נטרול מסכים.

למה זה חיוני?

הטלוויזיה מגדילה את החשיפה לאור כחול, שמונע את הפרשת המלטונין, הורמון השינה שמקדם שינה איכותית במהלך שעות החשיכה. מחקרים רבים שנעשו בנושא מצאו קשר בין צפייה בטלוויזיה לפני השינה לעלייה במשקל, רמות לחץ גבוהות ובעיות בריאותיות, ביניהן סוכרת.

בקרב הקהילה המדעית קיים קונצנזוס ברור – אם ניתן להימנע משימוש בטלוויזיה ובמסכים סמוך לשעת השינה, כדאי מאוד לעשות זאת.

עם זאת, רבים טוענים שהטלוויזיה מסייעת להם להירדם. האם יש בכך היגיון?

אף על פי שהטלוויזיה עשויה לגרום לעיניים להתעייף וכאמצעי להסחת דעת היא עשויה לנטרל מחשבות מטרידות שמדירות שינה, הירדמות מול המסך הוא רעיון טוב כל כך.

4 סיבות לא לישון עם הטלוויזיה שלכם

  1. זה עלול להגדיל את חוב השינה שלכם – האדם הממוצע זקוק ל- 6 עד 8 שעות שינה מידי לילה. הירדמות מול המסך עלולה לגרוע משעות השינה שלכם ולגרום לכם לצבור חוב שינה מצטבר, שיש לו השלכות בריאותיות, מנטליות ורגשיות.
  2. זה מקטין את ייצור המלטונין שלכם – כאמור לעיל, האור הכחול שמוקרן מהמסך מעכב את הפרשת המלטונין, שנועד להשרות עליכם שינה עמוקה ורגועה. פגיעה במנגנון הפרשת המלטונין לאורך זמן עלול לפגוע גם בשעון הביולוגי של הגוף, ויקשה עליכם להירדם בקלות ולהתעורר רעננים.
  3. זה מגרה את המוח שלכם – צפייה בטלוויזיה לפני השינה מספקת גירויים למוח, משאירה אותו פעיל ועלולה להקשות עליו להיכנס לתהליך תקין של הירדמות ושינה. מוח מגורה עלול להוביל גם להפרעות שינה או קושי לתפוס תנומה עמוקה ומספקת. מומחים בתחום השינה סבורים, שטלוויזיה דלוקה ברקע בזמן השינה מגרה גם היא את המוח, ובכך פוגמת באיכות השינה, בין שאתם מודעים לכך ובין שלאו.
  4. זה עלול להשפיע על בריאותכם – שינה לא איכותית או לא מספקת עלולה לתרום לבעיות בריאות שונות, ביניהן לחץ דם גבוה, מערכת חיסונית חלשה, אובדן זיכרון, עצבנות ועוד.

4 סיבות שמעידות שהירדמות מול הטלוויזיה לא כל כך גרועה

מספר מומחי שינה סבורים שלהירדמות מול הטלוויזיה עשויות להיות השפעות חיוביות על איכות השינה. להן 4 טיעונים שעשויים לשכנע אתכם שזה רעיון לא רע בכלל:

  1. זה יכול לשמש כרעש לבן – אנשים רבים מוצאים בזמזום החלש של הטלוויזיה רעש לבן שמסייע להם להירדם. הם לא מקשיבים לדיאלוג בתוכניות הטלוויזיה או למוזיקת רקע, ופשוט נהנים מרעש רקע מרגיע ומנחם.
  2. טלוויזיות פולטות פחות אור כחול ביחס למכשירים אחרים – האור הכחול שמוקרן מהטלוויזיה פחות עז ביחס לאור שמוקרן מטאבלטים, מכשירים סלולריים חכמים או מחשבים, כך שיש להן פוטנציאל נמוך יותר לפגוע באיכות השינה שלכם.
  3. צלילים מוכרים יכולים לעזור לכם לישון – יש אנשים שמצליחים לישון טוב יותר תוך האזנה לצלילים מוכרים או מרגיעים כמו מוזיקת רקע.
  4. עולמות בדיוניים מוכרים עשויים להפחית מתחים – תוכניות טלוויזיה מוכרות ואהובות יכולות לספק נחמה בסוף היום, במיוחד אם הוא לא היה מוצלח במיוחד. הסחת דעת מסוג זה יכולה לסייע בוויסות רגשי ובשליטה עצמית, להרגיע את המוח ולתרום להירדמות קלה יותר.

מה המסקנה?

הטיעונים משכנעים לשני הכיוונים, אולם חשוב לזכור, שאם יש הפרעת שינה או קושי בהירדמות מומלץ תמיד לנקוט, ככל האפשר, באמצעים לשיפור היגיינת השינה, ביניהם הימנעות מאכילה מופרזת, צריכת מזון מטוגן או מתובל מידי בסמוך לשעת השינה, הפחתת צריכת הקפאין, הימנעות מצריכת אלכוהול ומתנומות ממושכות במהלך היום ועוד.

פרט לכך חשוב להקפיד לישון על מיטה איכותית שמותאמת לגיל ולממדים של מי שישן עליה. מיטה זוגית מרווחת עם מזרון איכותי, גם אם היא לאדם יחיד, יכולה לפתור בעיות שינה רבות ולספק פינוק מושלם ליום קשוח או לא מוצלח.

× איך אנחנו יכולים לעזור?