החלומות שאנו חולמים

חלומות מיטות ומזרנים / החלומות שאנו חולמים

חלומות ריתקו אנשים משחר ההיסטוריה. במצרים העתיקה אנשים עם חלומות עזים נחשבו למי שניחנו בתבונה מיוחדת, ורבים מחלומותיהם נמצאו רשומים בפפירוס. למעשה, המצרים האמינו שהחלום הוא אחת הדרכים להיחשף להתגלות אלוהית, ולשם כך ישנו על “מיטת חלומות” מקודשת, שמטרתה הייתה לתת לכם חוכמה אלוהית.

המאות ה- 19 וה- 20 ננטשו הסברות המיסטיות בנושא החלומות במידה רבה ודמויות בולטות כמו זיגמונד פרויד וקרל יונג הסיקו, שהחלומות מעניקים תובנות על הנפש הפנימית של האדם. הם סברו שהמוח הלא מודע מייצר דימויים שיכולים לתת לנו תובנות בעלות ערך.

לא משנה אם בחלומות יש אלמנט נבואי, מיסטי או פסיכולוגי תהליך ניתוח החלומות תמיד היה סמלי ביותר. כדי לנסות להבין את פשרם נדרש לדלות אלמנטים שונים שמופיעים בהם ולבחון את הקשר שלהם למציאות שהחולם חווה.

עם זאת, אין קוד אחיד שיכול לומר לנו מה כל דבר מסמל בחלום. האם ייתכן שהחלומות שלנו לא נועדו לסמל לנו דבר?

רבים ממדעני המוח המודרניים סבורים שהחלומות הן תופעות לוואי של תהליכים נוירולוגיים בסיסיים. למרות שמרבית האנשים סבורים שהמוח מפסיק להיות פעיל במהלך השינה, ידוע כי זהו הזמן שבו מתרחשת פעילות נוירולוגית אינטנסיבית, וככל הנראה במהלך השינה המוח פועל גם במטרה לגבש ולארגן את הזיכרונות שלנו.

בהנחה זו תומחים מחקרים שונים, שמוכיחים שיכולת הזכירה של האדם משתפרת לאחר השינה, ושאנשים שסובלים מחוסר שינה עלולים לסבול גם בירידה בתפקודי הזיכרון. מסיבה זו מורים והורים מעודדים את הילדים לישון טוב לפני בחינה.

צמד פסיכיאטרים מהרווארד, ג’יי אלן הובסון ורוברט מקארלי, מציעים שמעגלי מוח שונים פעילים במהלך השינה, מה שעשוי לעורר תחושות, רגשות וזיכרונות אקראיים. אולם, בהתחשב בעובדה שאנו יצורים שמחפשים אחר משמעות, המוח מרכיב את הפעילות הזו לכדי סיפור. עם זאת, זה לא מעיד על משמעות כלשהי, אלא על הניסיון להבין את הפעילות העצבית שהתרחשה.

אם כך, מדוע אנשים נאחזים כל כך חזק בחלומות שהם חולמים?

יכול להיות שזה קשור למה שהחוקרים מכנים “אפקט ברנום”, שהוכח לראשונה על ידי פרופסור ברטרם פורר בשנת 1948, כאשר ערך מבחן אישיות מזויף ל- 39 סטודנטים. אף על פי שלא ידעו זאת, כולם קיבלו את אותן תשובות בדיוק, כולל הצהרות כמו “יש לך צורך לקבל אהבה מהסביבה” או ,יש לך נטייה להיות ביקורתי כלפי אחרים”. הסטודנטים התבקשו לדרג את רמת הדיוק של התוצאות שקיבלו בסולם של 5 נקודות. הדירוג הממוצע היה 4.3, דבר שמצביע על כך, שלמרות שכולם קיבלו משוב מזויף, הם הרגישו שהמבחן עשה עבודה כמעט מושלמת בסיכום הפעילות המוחית שלהם.

עשרות מחקרים דומים שיחזרו את ממצאי הניסוי של פורר בעשרות השנים הבאות, שכללו הורוסקופים, ניתוח כתב יד ואפילו ניתוח חלומות.

“הצהרות ברנום” מתקבלות בקלות כנכונות בגלל תחולתן הרחבה. למרות שהם נשמעים ספציפיים, הם יכולים לחול כמעט על כל אחד, בדומה לפרשנות של חלום,  ואם כל הפרשנויות חלות באותה מידה כמעט על כולם, אז הן לא מדויקות באמת עבור אף אחד.

החוקרים עדיין לא תמימי דעים באשר למשמעות החלומות שלנו . עם זאת, מחקרים הוכיחו שיש גורמים שונים שעשויים להשפיע על תוכן החלומות. אחד מהם הוא היגיינת השינה שלנו.

נמצא שריחות שמצויים בסביבת השינה, רעשי רקע ואפילו מזון שאכלנו בסמוך לשעת השינה עשויים להשפיע על תוכן החלומות שלנו. כמו כן, שינה על מיטה איכותית ונוחה מסייעת לקדם את איכות השינה ומיטיבה עם החולם.

לסיכום,

השאלה האם לחלומות שלנו יש חשיבות עוד לא קיבלה תשובה חד משמעית. אין ספק שהתחום נחקר וימשיך להיחקר רבות, אולם מה שבטוח הוא, שכדי לישון טוב כדאי שתהייה לכם מיטה זוגית איכותית, שתאפשר גם לבן/ בת הזוג שלכם להתכרבל או להתרווח לצידכם, מה שיבטיח שינה חמימה ונעימה יותר לשניכם.

× איך אנחנו יכולים לעזור?