השפעות הטלפון על השינה

חלומות מיטות ומזרנים / השפעות הטלפון על השינה
השפעות הטלפון על השינה

הטלפונים החכמים כבר מזמן הפכו למוצר מאוד בסיסי בחיינו, שהביא עמו הרבה הרגלים חדשים לשגרת היומיום. יחד עם הרגלי צריכה חדשים הוא שינה גם את הרגלי הגלישה, מה שהוליד שינויים בתחומים שונים בחיינו החל משינויים במערכות היחסים הבין אישיות והאינטראקציות הקבוצתיות שאנו לוקחים בהן חלק ועד לשינויים בהרגלי השינה שלנו.

מה הביא לשינויים כל כך מהותיים בהרגלי הצריכה שלנו?

ניתן להצביע על מספר גורמים, שהביאו לשינויים בהרגלי הצריכה שלנו, ביניהם שיפור מהירות הגלישה, שדרוג חוויית המשתמש באתרי האינטרנט המותאמים לנייד, פופולריות הרשתות החברתיות ועוד. אם נוסיף לכל אלו את החיוניות של המכשירים הניידים בתכנון לוחות הזמנים, קביעת התראות, ניהול יומן, שליחת מיילים ועוד נבין, שהמכשירים הסלולריים הפכו להמשך טבעי של כף ידנו, ולעתים קרובות הם הבחירה הטבעית והאינסטינקטיבית עבור מי שמבקש לדעת מה השעה, לצפות בתכנית אהובה, להעביר את שעות הפנאי במשחק במרחב הווירטואלי או פשוט לשרוף זמן בעת הנסיעה באוטובוס.

וכיצד זה משפיע על איכות השינה שלנו?

ההתמכרות לנייד ולאינטרנט הפכה בשנים האחרונות לתופעה מוכרת, ולא אחת היא משליכה על תחומי חיים שונים, ביניהם גם על איכות השינה שלנו. עובדה זו באה לידי ביטוי במגוון הרגלים שסיגלנו, ביניהם טעינה של המכשירים הניידים בשקע שצמוד לראשנו בזמן שאנו ישנים, מה שלא מאפשר לנו להתחמק מרטט המכשיר עם כל התראה חדשה, מייל או הודעה וחושף אותנו לקרינה רבה. בנוסף, אנו עדים לגלישה לילית במרחבי הרשת, בעיקר בקרב בני נוער או בקרב הסובלים מנדודי שינה.

בעבר נהגו לחשוב שרק האור הכחול שמוקרן מהמסכים של הטלפונים הניידים מזיק לנו על ידי פגיעה בייצור מלטונין, שהוא הורמון מווסת שינה, אך הפגיעה שבשימוש המופרז שלנו בניידים מתבטאת בעוד מגוון דרכים – הטלפונים החכמים הצליחו למעשה לקצר את שעות השינה שלנו ואף האריכו את פרק הזמן שלוקח לנו להירדם. פרט לכך, הם שיבשו את איכות השינה שלנו וכתוצאה מכך אנו סובלים יותר מחוסר ריכוז, עצבנות, עייפות, חוסר סבלנות, עלייה במשקל, ירידה בתפקודים הקוגניטיביים והיחלשות מערכת החיסון.

הבעיה העיקרית

הבעיה בשימוש המוגזם שלנו בניידים ובהשפעתם על איכות השינה שלנו מתבטאת במעגל הרשע שנוצר כתוצאה מכך, שכן מי שסובל מנדודי שינה באופן אינסטינקטיבי מעביר את הזמן בנייד, מה שמחריף את הבעיה, ובהיעדר ריסון וקביעת הרגלי שימוש בריאים ומסודרים הכרוניקה הזו הולכת מדחי אל דחי.

ולמי זה מסוכן במיוחד?

מי שנפגע מכך באופן הכי מהותי הם בני הנוער, שממילא נוטים לישון בשעות מאוד מאוחרות ולא מקפידים על שעות שינה מסודרות.

לדאבוננו, אנו לא מומחים בהתוויית הרגלים לבני נוער, אך בעיצוב מיטת נוער בהתאמה אישית אנחנו ממש טובים, כך שאנו מסוגלים לסייע, ולו במעט, בהפחתת ההשפעות השליליות של השימוש בנייד.

האם מזרן אורתופדי יכול לפתור את הבעיה?

מזרן אורתופדי לא ישנה את הרגלי הצריכה שלכם או של בני הנוער בנייד, אך התאמה של כרית, מזרן ובסיס מיטה בהחלט יכולים לשפר את איכות השינה ולסייע לכולם לשקוע בשינה טובה ואיכותית יותר.

כמו כן, מומלץ להשתמש בשעון מעורר ולמקם את הטלפון הנייד רחוק ככל שניתן מהמיטה, ואף להשאירו בחדר אחר.

× איך אנחנו יכולים לעזור?