חוסר שינה והשפעה על הבריאות

חלומות מיטות ומזרנים / חוסר שינה והשפעה על הבריאות
חוסר בשינה

הקפדה על שגרת שינה מסודרת הנה חיונית לצורך שיפור היכולות המנטליות שלנו, והשפעותיו השליליות של המחסור בשעות שינה הוכחו באינספור מחקרים שהציגו בעיות ריכוז, הפרעות קשב, שינויים קיצוניים במצב הרוח ונטייה לעצבנות בקרב מי שאינו ישן מספיק או שסובל מהפרעות שינה.

אך חוסר שינה משפיע גם על בריאותנו הפיזית, והוא מתקשר בעיקר למערכת חיסון חלשה שגורמת לגוף שלנו להיות חשוף יותר לוירוסים, חיידקים ודלקות שונות.

כמה שעות שינה נחוצות לנו?

ככל שאנו מתבגרים אנו זקוקים לפחות שעות שינה. מומחים ממליצים על ממוצע של 13 שעות שינה בלילה עד גיל 5, 10 שעות בממוצע עד גיל 10, 9 שעות בממוצע עד גיל 17 ו- 8 שעות בממוצע עד 120 שנה.

אילו תהליכים מתרחשים בגופנו במהלך השינה?

המעבר בין מחזורי הערות והשינה מעוררים תהליכים פיזיולוגיים שונים, כולל הפרשת הורמונים , וויסות טמפרטורה של הגוף, תנודות בפעילות הלב, שינויים בפעילות המוחית ועוד.

כמו כן, במהלך השינה משתנה מספר הלויקוציטים, תאי הדם הלבנים, שמרכיבים את מערכת החיסון שלנו ותפקידם להילחם בפתוגנים. בנוסף, הם משנים את תפקודיהם ומייצרים ציטוקינים, שהם נוגדנים חלבוניים, שנועדו לווסת את טמפרטורת הגוף כתגובה לפתוגנים.

בהעדר שעות שינה מספקות ייצור הציטוקינים נפגע, ויכולתו של הגוף להתמודד עם פתוגנים שתוקפים את הגוף- וירוסים, חיידקים ודלקות, פוחתת ויכולת ההתאוששות של הגוף נפגעת.

פרט לכך, מי שאינו ישן די שעות מידי לילה מעמיד את עצמו בסיכון גבוה לחלות ולהידבק במחלות נגיפיות כמו שפעת, קורונה וכדו’.

חוסר שעות שינה פוגע במערכת החיסון ובתפקוד מערכות פיזיולוגיות נוספות. מחקרים מצאו שחוסר שינה מגדיל את הסיכוי שלנו לחלות בבעיות בריאות חמורות כמו התקפי לב, שבץ מוחי ומחלות כרוניות רבות, ביניהן מחלת הסוכרת. כמו כן, גם יכולת ההחלמה וההתאוששות שלנו מהמחלות הללו נפגעת כתוצאה מחוסר שינה והסיכון למוות כתוצאה מהמחלות הללו גובר.

בקרב ילדים חוסר שינה עלול לפגום ברמה ההתפתחותית, שכן בשעות הלילה בזמן השינה מופרש הורמון הגדילה. בהעדר שעות שינה (ובהעדר שינה בחדר חשוך) ההורמון אינו מופרש, וההתפתחות נפגמת.

הקשר שבין השמנת יתר וחוסר שינה

מחקרים מצאו, שאנשים שאינם ישנים מספיק נוטים לקבל החלטות שגויות בכל הקשור לבחירות התזונה שלהם, ושהם נוטים לפתח הרגלי אכילה הרסניים החל מאכילה לילית ועד לבחירה במזון שמורכב ברובו מפחמימות ריקות וסוכרים. עוד מצאו המחקרים, שאנשים שסובלים מחוסר שינה נוטים לאכול ארוחות גדולות יותר באופן משמעותי.

אך ההסבר המדעי להשמנת היתר שממנה סובלים אנשים שלא ישנים מספיק, היא הפרשה עודפת של קורטיזול, הורמון שמופרש במצבי דחק ומעכב את שרפת השומנים בגוף.

שינה משפיעה על קורונה

השגרה בצל הקורונה מפריעה לכם להירדם? ייתכן שאתם סובלים מעודף מתח או חרדה קלה, שמפריעים לכם לישון. חשוב להתייחס לכך בהקדם ולמצוא פתרונות שיסדירו את שעות השינה שלכם כמה שיותר מהר.

איך משפרים את איכות השינה?

  • רוכשים מיטה איכותית עם בסיס מיטה יציב, מזרן אורתופדי שמותאם לגיל של מי שישן במיטה וההעדפה האישית. (מומלץ להתייעץ עם מומחה עבור רכישת מזרנים לילדים ונוער).
  • מתרחצים לפני שעת השינה כדי להוריד את רמות המתח שליוו אתכם במהלך היום
  • נמנעים מלאכול ארוחה כבדה או עתירה בשומנים ומזון מטוגן או מתובל מידי
  • מוודאים שחדר השינה נקי מהפרעות ורעשים, דואגים לתאורה מעומעמת עד חשוכה ומשאירים את הטלפון הנייד מחוץ לחדר השינה.
  • מרפים את הגוף ומשקיטים את הנפש בעזרת נשימות עמוקות ואטיות שממלאות את הבטן התחתונה.

לסיכום:

אם אינכם ישנים מספיק, אתם עלולים להגביר את הסיכוי שלכם לחלות. הקפדה על שגרת שינה מסודרת ומספקת הנה חיונית לצורך שמירה על הבריאות הפיזית והנפשית, שיפור התפקודים המנטליים והאיזון רגשי בקרב מבוגרים וילדים כאחד.

אם אתם סובלים מבעיות בריאותיות שונות, יתכן ששעה נוספת של שינה במהלך הלילה תיטיב אתכם מאוד, ואם זה יכול להיות תחליף לטיפול תרופתי, זה הטיפול הטבעי הטוב, המועיל והכי נוח שקיים, במיוחד כשיש מזרן נוח לישון עליו.

× איך אנחנו יכולים לעזור?