מוזיקה ושינה – האם יש קשר?

חלומות מיטות ומזרנים / מוזיקה ושינה – האם יש קשר?

מוסיקה יכולה לרגש אתכם, לגרום לכם לרקוד ולשיר ולחוות מנעד רגשות רחב. אך האם היא יכולה לסייע גם לבעיות השינה שלכם?

האם מוזיקה יכולה לעזור לכם להירדם?

הורים מנוסים יודעים ששירי ערש ומקצבים עדינים יכולים לעזור לתינוקות להירדם. המדע תומך בהנחה הזו, ומראה שילדים בכל הגילאים, כולל פגים, פעוטות וילדים בבית ספר יסודי, ישנים טוב יותר לאחר האזנה למנגינות מרגיעות.

למרבה המזל, ילדים אינם היחידים שיכולים להפיק תועלת משיר ערש לפני השינה. אנשים בקבוצות גיל שונות מדווחים על איכות שינה טובה יותר לאחר האזנה למוזיקה מרגיעה.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15660547/

במחקר אחד, מבוגרים שהאזינו ל- 45 דקות של מוסיקה לפני השינה דיווחו על איכות שינה טובה יותר החל מהלילה הראשון. נתון מעודד עוד יותר מצביע על כך שלתועלת זו יש אפקט מצטבר. למעשה, כל משתתפי המחקר דיווחו על שינה טובה יותר ככל שהקפידו לשלב מוסיקה בשגרת הלילה שלהם בתדירות גבוהה יותר.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12581941/

במחקר אחר נמצא כי האזנה למוזיקה מקצרת את הזמן שנדרש להירדמות בקרב נשים מבוגרות. המשתתפים בניסוי בחרו אלבום שיתנגן במהלך 10 לילות רצופים, ודיווחו כי משך ההירדמות שעמד בממוצע על 48 דקות ירד לממוצע של 9-10 דקות בלבד.

מדוע המוזיקה משפיעה על השינה?

היכולת לשמוע מוסיקה תלויה בסדרת צעדים הממירים גלי קול הנכנסים לאוזן לאותות חשמליים במוח. כאשר המוח מפרש את הצלילים הללו, נוצר מפל של השפעות פיזיות בגוף. רבות מההשפעות הללו מקדמות ישירות שינה או מפחיתות בעיות המפריעות לשינה.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21716581/

מספר מחקרים מצביעים על כך שמוסיקה משפרת את השינה בגלל השפעותיה על ויסות ההורמונים, כולל הורמון הלחץ קורטיזול, שמגביר את הערנות ועלול לפגוע באיכות השינה. האזנה למוזיקה מורידה את רמות הקורטיזול, מה שעשוי להסביר מדוע זה עוזר להרגיע אנשים ולשחרר לחץ.

מוסיקה משחררת דופמין, הורמון המשתחרר במהלך פעילויות מהנות, כמו אכילה, פעילות גופנית ומין. שחרור זה יכול להעלות תחושות טובות לפני השינה ולטפל בכאב, גורם שכיח נוסף לבעיות שינה. תגובות פיזיות ופסיכולוגיות למוזיקה יעילות להפחתת כאב פיזי חריף וכרוני כאחד.

האזנה למוזיקה יכולה גם לתרום להרפיה על ידי הרגעת מערכת העצבים האוטונומית, שהיא חלק מהמערכת הטבעית של הגוף לשליטה בתהליכים אוטומטיים או לא מודעים, כולל אלה הנמצאים בלב, בריאות ובמערכת העיכול. מוסיקה משפרת את השינה באמצעות חלקים מרגיעים במערכת העצבים האוטונומית, מה שמוביל לנשימה איטית יותר, דופק נמוך יותר ולחץ דם מופחת.

אנשים רבים עם שינה ירודה מקשרים בין חדרי השינה שלהם לתסכול ולילות ללא שינה. מוסיקה יכולה לנטרל זאת, להסיח את הדעת ממחשבות מטרידות או מודאגות ולעודד הרפיה פיזית ונפשית שנחוצה להירדמות.

רעש בלילה, בין אם זה מכבישים, מטוסים או שכנים רועשים, יכול להפחית את יעילות השינה וקשור למספר השלכות בריאותיות שליליות, כולל מחלות לב וכלי דם. מוסיקה יכולה לעזור להטביע רעשים סביבתיים אלה ולהגביר את יעילות השינה.

המוזיקה כחלק מהיגיינת השינה

הפיכת המוזיקה לחלק מהיגיינת השינה יכולה לסייע לכם עם קשיי הירדמות או הפרעות שינה שונות. על מנת להפיק את המיטב מכך מומלץ להפוך את ההאזנה להרגל, להאזין למוזיקה אופטימית ומרגיעה, להימנע משירים שמעוררים תגובות רגשיות חזקות ולהימנע משימוש באוזניות. מומלץ לבחור ברמקולים ללא אור בוהק ולקבוע עוצמת קול נעימה, שלא תפריע לכם בזמן השינה.

כדי להבטיח שינה איכותית מומלץ לישון על מזרון אורתופדי. בין אם אתם ישנים לבד או בשניים, מיטה זוגית מרווחת תבטיח לכם מרחב ונוחות מרבית.

אם אתם זקוקים למיטה זוגית איכותית, מזרון בהתאמה אישית או כל כלי מיטה נוסף שישפר את איכות השינה שלכם פנו לחלומות, יש לנו את הפתרונות שיעזרו לכם לצלול לשינה מתוקה וערבה.

שיהיה לילה טוב.

× איך אנחנו יכולים לעזור?