איך עדיף לישון בקיץ, עם או בלי מזגן?

חלומות מיטות ומזרנים / איך עדיף לישון בקיץ, עם או בלי מזגן?

בישראל, מיזוג אוויר בקיץ הוא לא מותרות, ומשב רוח קריר וצונן יכול לגרום לכם לנוחות כללית, אך גם לשמור על הבריאות שלכם. עם זאת, בעוד שהרוב המכריע של האנשים מפעילים את המזגן לאורך כל שעות היום, נשאלת השאלה, כיצד להשתמש בו בשעות הלילה, והאם מומלץ להשתמש בו בזמן שאתם ישנים?

לישון עם מזגן בקיץ או לא?

בואו נדבר תחילה על הטמפרטורה האידיאלית לחדר השינה

טמפרטורת החדר האידיאלית צריכה לנוע סביב 20 מעלות צלזיוס. זוהי טמפרטורת סביבה טובה לשאוף אליה, אך חשוב לזכור שחדרים שונים עשויים להיות בעלי דרישות שונות. כשמדובר בחדר השינה הטמפרטורה צריכה לנוע בין 20 ל- 22 מעלות צלזיוס.

האם זה בריא להפעיל את המזגן בזמן שישנים?

הטמפרטורה הפנימית הטבעית של הגוף שלנו משתנה על פני תקופה של 24 שעות. השינויים האלו מושפעים מהשעון הביולוגי. כך לדוגמה, טמפרטורת הגוף יורדת באופן טבעי בכמה מעלות בשעות הלילה הוא מגיע לטמפרטורה הנמוכה ביותר סביב השעות 4.5-5 לפנות בוקר.

מסיבה זו, הגוף שלנו מתקשה לישון בתנאים חמים, שכן באופן טבעי טמפרטורת הגוף צריכה  לרדת כמה מעלות במהלך שעות השינה. זו גם הסיבה לכך, שלא מעט מומחים ממליצים לאנשים לישון עם מזגן דולק במהלך שעות הלילה.

כיצד המזגן משפיע עליכם מבחינה בריאותית?

שינה עם מזגן דולק בטוחה לכם. אולם, עלולות להיות לה השפעות בריאותיות שכדאי לפקוח עליהן עין.

ישנם כמה דברים שיכולים להשפיע על הגוף שלך ועל הבריאות הכללית שלכם, ומהם לא כדאי להתעלם. הראשון הוא קירור יתר של חדר השינה או הפעלת המזגן על עוצמה גבוהה מידי, שעלולים להוביל להצטננות, תפיסות שרירים ופגיעה באיכות השינה.

נסו, בדקו והתאימו את טמפרטורת ועוצמת המזגן לצרכים האישיים שלכם

כאשר אתם מתעוררים בבוקר לאחר שנהנים מלילה של אוויר קריר ממערכת המיזוג, הקפידו לערוך כמה בדיקות קצרות. קחו רגע לחקור את הנשימה שלכם – האם אתם מרגישים חנוקים? האם קשה לכם לנשום יותר מהרגיל? האם הגרון או האף שלכם מרגישים מגורים או יבשים?

זכרו, שבסופו של דבר אתם משתמשים במזגן כדי לשפר את איכות השינה, אז התאימו את הטמפרטורה ועוצמת הפעולה עד שתגיעו לכוונון שמתאים לכם באופן אופטימלי.

האוויר הולך ומתייבש?

למרות ששינה עם מזגן דולק היא בהחלט נוחה יותר, היא גם יכולה לייבש את האוויר מהלחות המצויה בו. כתוצאה מכך, אתם עלולים להתקשות מעט לנשום לאורך כל הלילה, מה שיותיר אתכם חנוקים וכואבים בבוקר.

מאותה סיבה גם העור שלכם עלול לאבד מהלחות הטבעית שלו, מה שמספק לכם סיבה נוספת להיות ערניים ולבחון מקרוב את אופן השימוש שלכם במזגן.

כלל אצבע – אם היתרונות לא עולים על החסרונות, מצאו דרך אחרת להתקרר בשעות הלילה.

בדקו ותחזקו את המערכות והמסננים

לבסוף, חשוב מאוד לשמור על יחידת המיזוג עצמה נקייה ככל האפשר על ידי ניקוי אבק באופן תדיר. בהעדר תחזוקה וניקיון, אתם נותנים לאבק, חיידקים ומזהמים שונים לקנן בתוך מערכת המיזוג ולהתפשט בחדר ברגע שאתם מפעילים אותה. פרט לכך שזה עלול לפגוע  ביעילות המערכת, גרוע מכך – זה יכול להשפיע לרעה על הבריאות שלכם.

היזהרו מרעש לבן

אם בבעלותכם דגם ישן יותר של יחידת מיזוג או מכשיר לא תקין, אתם עלולים לגלות שהוא עושה רעש מטריד, ושלא די בקירור החדר. כדי להתגבר על כך, תוכלו להפעיל את המזגן כשעה לפני שעת השינה, לקרר את החדר, ולכבות אותו לפני שאתם הולכים לישון.

אם אתם רגילים לישון עם הרעש שהמזגן שלכם עושה, אתם עלולים למצוא את עצמכם נאבקים בנדודי שינה בעונה הקרה. זאת בשל ההקשר שהמוח והגוף יוצרים באופן לא מודע עם הרעש של המזגן, שעלול להתנות את ההירדמות שלכם והשמירה על שינה רצופה.

כיצד הפעלת המזגן בלילה משפיעה על מערכת החיסון שלכם?

קיים סיכון קל שהפעלת המזגן בלילה תשפיע לרעה על מערכת החיסון שלכם, אבל רק אם אתם מגדירים אותו לפעול בטמפרטורה לא נכונה.

כפי שהוזכר קודם לכן, טמפרטורת הגוף יורדת באופן טבעי בכמה מעלות בלילה, ולכן קירור יתר עלול לגרום לטמפרטורה לרדת מעבר למה שבטוח עבורכם. גוף קר יותר עלול להחליש את המערכת החיסונית, כמו גם לעכב את יכולתו לייצר הורמונים מסוימים.

איך ניתן להתקרר מבלי להפעיל את המזגן בשעות הלילה?

כפי שציינו קודם, קירור מוקדם של החדר שעה לפני שאתם הולכים לישון הוא דרך מצוינת לעזור לעצמכם להיסחף לשינה טובה מבלי להשתמש במזגן כל הלילה.

פתיחת חלונות בחדר השינה יכולה גם ליצור אפקט קירור טבעי יותר ברחבי החדר, ובכך לחסוך באנרגיה וכסף.

מעבר לכך, תוכלו לנסות לישון עם בקבוק מים קרים וסדינים מאווררים ודקים יותר. אם אתם ישנים עם בן או בת זוג לצידכם, השתמשו בשמיכות נפרדות, כך שתהנו יחד משינה משותפת במיטה זוגית מפנקת, אך תוכלו להתכסות או להסיר את השמיכה לפי העדפתכם האישית.

× איך אנחנו יכולים לעזור?